LokalAvisa.no > Hemnesværingen søk   mail
 
 
© Tore Furuhatt
Vi vil gjerne høre fra deg, -send tips, hilsninger, og kommentarer til lokalavisa@gmail.com

Annonser


Klikk her for gå til hemnesjazz.no.

Klikk her for kjøpe billett

Klikk her for kjøpe billett

Klikk for å gå til Helgeland Sparebank sitt nettsted
Nyheter 10/08 2017
INGEN OVER – INGEN VED SIDEN
Tekst/foto: Tore M Furuhatt
Foto: Tore M Furuhatt

(mens vi venter en sak fra nest siste konsert på Hemnesjazz 2017 tar vi en om den siste - Jazzgudstjenesten søndag ikke medregnet)

Ord strekker ikke til når ”sirkusforestillingen” til Salto Mortale skal beskrives skikkelig. Det ble et glitrende artisteri du aldri har sett eller hørt maken til, verken hos Arnardo eller i andre manesjer på Hemnesjazz – eller i resten av verden.

Avslutningskonserten på Hemnesjazz 2017 ble et gnistrende fyrverkeri, en orgie i musikalitet og spenstig underholdning. At det kokte på Jernvaren er ikke å ta for hardt i, og begrepet ”sild i tønne” har mistet sin opprinnelige betydning etter denne kvelden. Hadde ikke veggene på Jernvaren vært av solid betong ville de bulet ut av lyd og trengsel.

Musikkmaskineriet ”Salto Mortale” – opprinnelig Christiansand String Swing Ensamble – var på Hemnesberget 6. mai i år, og alle som fylte lokalet den gang, pluss like mange andre, ville ha med seg denne siste konserten på årets festival. Mens bandet hadde det lange og kronglete navnet tidligere, har de gjestet Hemnesberget 4 ganger. Da med en annen solist enn han som nå er frontfigur. Nå er det Hans Marius Hoff Mittet som står i front. Der står han fjellstøtt. Med solid bakgrunn som sanger, skuespiller og danser er han som skapt for jobben i lag med de forrykende gode musikerne. Og sangerne. Ja, for i flere av numrene er det flerstemt, tight og god sang fra hele det musikalske ensemblet. Et band som ofte beskrives som en hardtslående energibombe, med en intensitet og nerve som er svært smittsom.

Det hele begynte på folkelig vis med ”Hører du det snør”. En av mange flere sanger Miguel Emilio D. Steinsland, – den forrige vokalisten i bandet - har skrevet for de musikalske cirkusartistene. Melodien har trombonisten Marius Tobias Hoven signert. Mens neste nummer – Mamma Larsen – har bassist Eirik Are Oanæs Andersen hele ansvaret for. Ja, de kan mer enn å sjonglere med toner og ord der fremme i manesjen, for også andre i bandet leverer tekst og musikk det gnistrer av når det fremføres av disse 6 eminente artistene i bandet.

Heldigvis har bandet lagt inn nok rolige partier i cirkusforestillingen til at hjertepumpa ikke sprenges totalt på musikere og publikum. Intensiteten er likevel godt ivaretatt selv på de mest nedtonte nummer. Vokalist Hoff Mittet leverer like inderlig enten det er rolige ”September” eller råkjøres som i ”Egne bein” eller ”Ta tak i meg”. For ikke å snakke om ”Veien hjem”. Når Salt Mortale gir jernet i de råeste låtene går det mer enn ei kule varmt. Har man ikke i slike situasjoner setebeltet godt festet, ramler man lett av stolen. Samspillet er umenneskelig presist. Solistprestasjonene ubeskrivelige. Spesielt Brynjar Rasmussen på klarinett overskrider grensen for det som man trodde var mulig. At det blir ovasjoner blant publikum av slikt spill som han presterer er helt fortjent. Vi har sett han i sitt ess mange ganger tidligere på Hemnesjazz, men det spørs om han ikke overgikk seg selv denne kvelden.

Gitaristene må heller ikke glemmes. Per Einar Watle og Jarle G. Storløkken kan sitt fag, det demonstrerte de hele veien. De fikk til og med skinne i rampelyset, med spotlighten kun mot den virtuose duoen i vakre ”Caa Cati”, skrevet av Watle.

Et fast innslag i Salto Mortale sine konserter er at Marius Hoven forteller ei absurd historie. Denne gang ble det ei historie om dialektordboka i Hemnes, der han beveget seg temmelig langt fra virkeligheten. Men artig, bevares.

Da publikum motvillig skjønner at cirkusartistene skal runde av ei forestilling de neppe glemmer med det første, går bandet like godt ned fra scenen og befinner seg 57 cm fra fremste rad (det var 63,7 cm den 6. mai i år, men nå er fremste rad flyttet enda litt mer frem!!). Her fremme ”serverer” de kveldens mest fornøyelige nummer. En hawaiinspirert, flerstemt sang med absurd tekst og bare bassen til komp. Hele gjengen synger før de tar en æresrunde med sine instrumenter i den sydende publikumsgryta.

Tilbake på scenen ser Hoff Mittet på klokka, og forteller at de rekker en låt til – såvidt - før han må fly for å rekke nattoget på Bjerka. Kanskje like greit. Det er ikke sikkert at man kunne tatt inn mer godsaker av denne vanvittig gode gruppa. Man kan fort komme til å bli forspist.

Nei, jeg tror ikke det. Jeg vil faktisk bare ha mer, og spiller derfor daglig plata ”Etterskjelv” med Christiansand Ensamble (navnet de mellomlandet på før de ble Salto Mortale). Riktinok med Miguel Emilio Dobrodenka Steinsland som vokalist. Her er de fleste sangene som Hans Marius Hoff Mittet og de 5 andre i Salto Mortale hamret inn i sjelen til et ukjent antall på Jernvaren på siste konsert under Hemnesjazz 2017. Den var ikke bare et etterskjelv - den var som et formidabelt jordskjelv.

De 28 bildene nedenfor står på egne ben uten kommentarer.

Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt


Foto: Tore M Furuhatt



Ved toref, kl 10:52
 
Melding til redaktøren
Fra:
Min emailadresse:
Beskjed:
Søk i artikler
Søkeord: